PEMILIHAN BAHAN INTERNET UNTUK PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN BAHASA MELAYU
Harris (1997) mengkategorikan jenis kandungan internet kepada lima, iaitu:
• Fakta
• Pendapat
• Cerita
• Tafsiran
• Perangkaan.
Tujuan kandungan internet disediakan
• Untuk pemberitahuan
• Pemujukan
• Penjualan
• Mengemukakan sesuatu pandangan, dan
• Mencipta atau menukar sikap serta kepercayaan
Faktor-faktor yang menyebabkan perlunya pemilihan bahan dan penilaian bahan internet
• Jumlah sumber yang terlalu banyak
• Kebebasan menerbitkan bahan sumber di internet
• Tidak memerlukan pengesahan
Cara untuk menilai dan memilih sumber bahan dari internet
• Mempunyai maklumat asas tentang bahan sumber yang akan dicari. Ia boleh berupa nama pengarang, tajuk, URL, perkara atau bidang ilmu.
• Mencari menggunakan enjin pencari secara rawak.
• Mencari menggunakan portal yang disediakan mengikut kategori.
• Menanda URL di bookmark dan memasukkannya ke dalam folder yang berasingan atau menyalin URL di kertas.
• Previu URL yang telah ditanda menggunakan kriteria dan aspek penilaian yang telah dicadangkan.
• Menilai menggunakan laman web portal yang telah dikategorikan. Langkah ini dapat menjimatkan masa kerana orang lain telah membuat penilaian awal.
• Menilai menerusi reviu yang telah dibuat oleh orang lain.
• Menggugurkan URL yang telah didapati tidak sesuai.
• Menyimpan bookmark untuk digunakan oleh pelajar.
Memilih Bahan Sastera
Jenis-jenis sastera
• pantun
• syair
• gurindam
• sajak
• seloka
• cerita pendek
Faktor pemilihan bahan sastera
• Umur : bahan yang dipilih haruslah sesuai dengan umur murid tersebut.
• Tahap pencapaian : Guru harus memilih bahan yang sesuai dengan tahap pemahaman murid tersebut.
• Aktiviti : bahan yang dipilih perlulah sesuai dengan pembelajaran murid
Alamat Bahan-bahan Internet
Memilih Bahan Tatabahasa
Terdapat beberapa pecahan tatabahasa
• Kata nama
• Kata kerja
• Kata tugas
• Kata sendi nama
• Peribahasa
• Simpulan bahasa
Faktor-faktor pemilihan bahan tatabahasa
• Kesahan- bahan yang dipilih haruslah betul dan tidak mengelirukan
• Aktiviti
• Tahap pencapaian murid
Memilih Bahan Bidang Ilmu Lain
Bidang-bidang ilmu lain :
• Ilmu Sains
• Ilmu Matematik
• Ilmu Seni
• Ilmu Sejarah
• Ilmu semasa
• Ilmu Geografi
• Ilmu Agama
Faktor pemilihan bahan
• Umur
• Bahan sesuai dengan umur murid.
• Tahap pencapaian murid
• Sesuai dengan tahap pemahaman murid
• Kesinambungan
• Bahan sesuai dengan pengajaran bahasa Melayu
• Aktiviti
• sesuai dengan pembelajaran dan minat murid.
0 comments:
Post a Comment