Tajuk 13

MEREKA CIPTA ANIMASI DALAM PERSEMBAHAN BAHAN PENGAJARAN

Animasi merujuk kepada suatu proses menjadikan sesuatu objek agar kelihatan hidup atau memberi gambaran bergerak kepada sesuatu yang bersifat statik.

Ianya bertujuan utntuk memberi kesan yang baik terhadap objek supaya kelihatan lebih memberi kesan kepada pengajaran Perkataan atau imej-imej statik untuk diisampaikan dengan lebih mudah dan berkesan.

Penggunaan animasi ini boleh menceriakan proses penyampaian, disamping mampu memberi penegasan kepada sesuatu penyampaian bagi membolehkan perhatian penonton difokuskan kepada isi kandungan yang ingin disampaikan.

Animasi mampu menyampaikan sesuatu konsep yang kompleks secara visual dan juga dinamik bagi membolehkan proses membuat hubungan atau perkaitan mengenai sesuatu konsep atau proses yang kompleks lebih mudah untuk dipindahkan ke dalam minda pelajar dan seterusnya membantu dalam proses pemahaman mereka.

Animasi boleh digunakan bagi menyediakan persekitaran pembelajaran secara maya untuk menangani keadaan di mana persekitaran yang sebenarnya sukar atau tidak boleh disediakan, membahayakan ataupun mungkin melibatkan kos yang tinggi. Pada kebiasaannya animasi ini digunakan dalam dalam MS Power Point. Kegunaan animasi ini dapat menjadikan pengajaran guru semakin menarik. Terdapat beberapa tip untuk menggunakan animasi dalam MS Power Point.

Tip Menggunakan Animasi

Sebelum menggunakan efek animasi pada slide Anda ada beberapa tip yang perlu diperhatikan, iaitu:

Jangan berlebihan. Penggunaan efek animasi yang berlebihan justru akan membingungkan audience dan mengaburkan isi presentasi.

Sesuaikan animasi dengan isi, tujuan, audience, dan tempat/lokasi presentasi.

Perhatikan waktu yang disediakan. Penambahan efek animasi akan menambah durasi setiap slide presentasi. Semakin banyak efek yang digunakan akan semakin banyak waktu yang diperlukan.

Apabila efek animasi dilakukan untuk presentasi oral, jangan banyak menambahkan efek sound. Efek sound cenderung memecah konsentrasi audiends antara suara pembicara dengan sound animasi.

Pelbagai animasi boleh dimuat turun dari internet. Cara untuk memuat turun animasi daripada internet adalah seperti berikut :

  1. Muat turun animasi daripada Google dan masuk ke Image. Seterusnya masukkan kata pencari pada kotak pencari. Selepas itu klik pada butang search
  2. Setelah itu akan keluar pelbagai animasi yang kita kehendaki dan kemudian tekan right klik pada animasi tersebut dan tekan save image. Gambar akan terdownload secara automatik
  3. Selepas itu animasi boleh dimasukkan ke dalam MS Power Point dan disesuaikan dengan tajuk yang dikehendaki.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments:

Post a Comment